Тисячу років тому Печерський монастир був інакшим. Але, на жаль, Московський патріарх Кирило про це не знає і називає Києво-Печерську лавру «наш первый на Руси монастырь». Занурившись в історію, можемо побачити, що підпорядкування Лаври Москві відбулось лише 300 років тому. Унаслідок цього у монастирі постало багато нових порядків і було скасовано низку фундаментальних традицій, на яких обитель поставала і здобула першість серед інших православних східнослов’янських монастирів. Монахи на чолі з ігуменом Феодосієм організували життя своєї обителі у відповідності до суворого Студитського статуту, який визначав верховенство лише духовної влади. Під верховенством духовної влади ченці жили у щоденній праці і численних аскетичних подвигах: «одні були на піст сильні, інші на неспання, інші на колінні поклони, одні постили щодень, другі їли хліб з водою, інші зілля варене, інші сире», – повідомляє Печерський патерик. На особливу увагу заслуговує той факт, що богослужіння йшли українською мовою. Що підтверджує істинно українське коріння та історичну ідентичність нашого народу. Верховенство духовної влади позбавляло ігуменів монастиря принизливого обов’язку догоджати світській владі. Це часто загрожувало життю, проте відповідало букві духовного закону. Але віковічний уклад життя Києво-Печерського монастиря почав змінюватися після поразки Івана Мазепи. І вже 1718 року у Лаврі сталася страшна пожежа, яка знищила величезний архів і бібліотеку, а з ними – письмову пам’ять про незалежне українське політичне і духовне життя обителі. Зазначається, що монастир підпалили посланці з Москви, які були одягнені як ченці. З цього приводу напрошуються аналогії із нашим сьогоденням. Кремль й зараз продовжує працювати, як виявляється, за давно напрацьованими шаблонами. А остаточним ударом по духовному верховенству і – відповідно – підпорядкуванням монастиря світській владі став наказ Катерини ІІ (1786 року) про вилучення церковного майна і переведення всього монастирського штату на зарплату з казни. Таким чином, в українському монастирі поступово сформувались та запанували нові, незнані раніше правила. Саме вони сьогодні дають Московському патріарху Кирилу підстави називати Печерський монастир «наш». Тобто «монастир Російської православної церкви». Бо як сказав Путін, «православ’я та ядерний щит зміцнюють безпеку Росії». Через це, а також з огляду на сьомий рік російської агресії в Україні постає запитання: Як ще довго проросійські порядки пануватимуть у найбільшій тисячолітній святині незалежної Української держави? І чи не час українській владі повернути Лавру на службу Богу та Україні? Джерело: https://www.radiosvoboda.org/a/30706244.html